Nagniotki są potocznie nazywane odciskami. Są to zmiany skórne polegające na hiperkeratozie. Jest to naskórek, który w nadmierny stopniu ulega procesowi rogowacenia. Najczęściej pojawiają się na stopach. Nieco rzadziej na dłoniach i innych częściach ciała. Przyczyna powstania odcisków to zbyt długi ucisk na jeden obszar ciała. Wtedy w strukturach skóry rozpoczyna się cykl różnych reakcji obronnych. Tkanki stają się coraz grubsze i twardsze. Powstaje centralny korzeń, który sprawia, że nagniotek staje się później bolesny. Zdarza się, że przyczyną powstania nagniotków jest wada ułożenia stopy lub nieprawidłowa budowa anatomiczna. Zdarza się, że problem wynika również z noszenia niedopasowanego obuwia.

Co zrobić, aby na stopach nie pojawiały się odciski? Kluczowa kwestia dotyczy dopasowania wygodnych butów. Jeśli są zbyt ciasne i uwierające, z dużą dozą prawdopodobieństwa doprowadzą do powstania nagniotków. W przypadku nieprawidłowości anatomicznych można udać się do lekarza, podologa lub fizjoterapeuty w celu dobrania wkładek ortopedycznych czy nakładek międzypalcowych. Duże znaczenie ma też higiena. Podczas domowych zabiegów kosmetycznych nie zaleca się stosowania tarki do stóp czy pumeksu. W szczególności dotyczy to okolicy wału okołopaznokciowego. Inne czynniki ryzyka to noszenie butów na wysokim obcasie, nadmierna potliwość lub suchość skóry stóp.

Co zrobić kiedy na skórze już pojawi się odcisk?

Nie warto odkładać leczenia odcisków na później. Nieprawidłowe używanie preparatów dostępnych w aptekach bez recepty może tylko pogorszyć problem. Długotrwały ból podczas chodzenia często staje się przyczyną odciążania tego miejsca na stopie, co zmienia wzorzec chodu. Jest to niebezpieczna sytuacja, która może doprowadzić do kontuzji w obrębie kręgosłupa, bioder i kolan. Szczególny problem wiąże się z nieustannym pojawianiem się nagniotków w tym samym miejscu. Wtedy może się okazać, że konieczne będzie udanie się do fizjoterapeuty.

Najbezpieczniejszym sposobem usuwania odcisków będzie udanie się na wizytę do lekarza. Wiele osób zamiast tego wybiera usługi kosmetyczne. Jednak ręczne usuwanie zgrubiałego naskórka często okazuje się jedynie tymczasowym rozwiązaniem. W gabinecie lekarza jeszcze do niedawna w ekstremalnych przypadkach stosowano jedynie chirurgiczne zabiegi. Obecnie warto jednak zdecydować się na leczenie laserowe, które gwarantuje szybsze i pewniejsze efekty. Po takim jednorazowym zabiegu, który przyniesie oczekiwany skutek, można udać się do fizjoterapeuty i zastanowić nad tym, jakie kroki warto podjąć, aby ponownie nie doprowadzić do powstania bolesnego odcisku.

Choć może wydawać się, że odciski to prozaiczny problem, który nie wymaga specjalistycznej pomocy, zdecydowanie tak nie jest. Może być to bardzo uciążliwa i bolesna dolegliwości - wtedy warto wybrać się do lekarza i pozbyć się bólu.